Definisi
Walimatul urus.
Menurut Abu
Malik Kamal as-Sayyid Salim:
Al-Walimah
ertinya adalah makanan yang biasa disajikan (dihidangkan) pada pesta (majlis)
pernikahan secara khusus. (Abu Malik Kamal as-Sayyid Salim, Ensiklopedi Fiqh
Wanita, jil. 2, Bab Nikah, m/s. 310, Pustaka Ibnu Katsir)
Walimatul urus
itu adalah jamuan makan yang diadakan disebabkan berlangsungnya ikatan
perkahwinan (pernikahan).
Ini adalah
sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, di
mana beliau berkata:
“Ketika tiba
waktu pagi hari setelah Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menjadi seorang
pengantin dengan Zainab bin Jahsy, baginda mengundang orang-orang, lalu mereka
dijamu dengan makanan dan setelah itu mereka pun bersurai.” (Hadis Riwayat
al-Bukhari, no. 1428)
Juga perkataan
Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam kepada ‘Abdurrahman bin ‘Auf apabila Nabi
mengetahui ‘Abdurrahman baru sahaja bernikah:
“Laksanakanlah
walimah walaupun hanya dengan seekor kambing.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, no.
5169)
Dari Anas bin
Malik radhiyallahu ‘anhu, beliau berkata:
“Ketika
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam menikahi seorang perempuan, baginda
mengutuskan aku untuk mengundang beberapa orang untuk makan.” (Hadis Riwayat
at-Tirmidzi, no. 3219)
Hukum
Mengadakan Walimatul Urus
Imam
ash-Shan’ani rahimahullah menjelaskan:
“Imam Ahmad
berkata, “Walimah itu hukumnya sunnah”. Menurut jumhur, walimah itu disunnahkan
(mandub).
Jumhur
mengatakan hukumnya sunah berdasarkan pendapat Imam Asy-Syafi’i rahimahullah.”
(Imam Muhammad bin Ismail ash-Shan’ani, Subulus Salam, jil. 2, Bab Nikah, m/s.
726, Darus Sunnah)
Siapa Yang
Mengadakan Walimah?
Walimah
dilaksanakan dan diselenggarakan oleh suami. Ini adalah sebagaimana perbuatan
Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri dan turut dicontohi oleh para
sahabat-sahabatnya yang lain.
Dari Anas bin
Malik radhiyallahu ‘anhu, beliau berkata:
“Ketika
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menikahi seorang perempuan, baginda
mengutuskan aku untuk mengundang beberapa orang untuk makan.” (Hadis Riwayat
al-Bukhari, at-Tirmidzi, no. 3219)
Juga dari Anas
bin Malik radhiyallahu ‘anhu, beliau menjelaskan:
Abdurrahaman
berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku baru sahaja bernikah dengan
seorang wanita dengan mahar satu nawat emas (emas sebesar biji kurma)”.
Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam bersabda: “Semoga Allah memberkahimu, adakanlah
walimah walau pun hanya dengan menyembelih seekor kambing”.” (Hadis Riwayat
al-Bukhari, no. 5169)
Berdasarkan
hadis ini, Rasulullah telah memerintahkan ‘Abdurrahman bin ‘Auf supaya
mengadakan walimah.
Walau pun
begitu, walimah tidaklah semestinya dilakukan dengan seekor kambing tetapi ia
dilakukan bersesuaian dengan kemampuan suami. Ini adalah kerana Nabi Sallallahu
‘Alaihi Wa sallam sendiri pernah melaksanakan walimah untuk Shafiyah dengan
menyediakan campuran kurma tanpa biji yang dicampur dengan keju dan tepung di
atas sumbangan para sahabat yang hadir. (Rujuk Hadis Riwayat al-Bukhari, no.
2048)
Sebagaimana
amalan masyarakat kita yang menjadi keutamaan adalah majlis perkahwinan di
adakan pihak pengantin perempuan. Tidaklah menjadi kesalahan jika keluarga
pengantin perempuan berhasrat untuk mengadakan majlis tersebut meraikan tetamu
dan ahli keluarga pihak pengantin lelaki, tetapi perlu difahami bahawa keutamaan
walimatul urus adalah dilakukan oleh pihak pengantin lelaki bukannya pengantin
perempuan.
Waktu Walimah
Imam al-Mawardi
dari mazhab asy-Syafi’i menjelaskan bahawa waktunya adalah setelah selesai akad
pernikahan dan setelah kedua pasangan bersama.
Ibnu as-Subki
berkata: "Yang diriwayatkan dari perbuatan Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wa
sallam bahawa walimah itu diselenggarakan setelah berhubungan (pasangan
bersama), berdasarkan hadis pernikahan di antara Nabi dengan Zainab binti Jahsy
iaitu berpandukan perkataan Anas “di pagi harinya” (rujuk hadis di atas), iaitu
ketika Nabi menjadi pengantin dengan Zainab, beliau mengundang kaum muslimin.
Perbuatan Nabi
ini dijadikan bab oleh al-Baihaqi sebagai “Bab Waktu Walimah”. (Imam Muhammad
bin Ismail ash-Shan’ani, Subulus Salam, jil. 2, Bab Nikah, m/s. 727, Darus
Sunnah)
Amalan
masyarakat kita selepas akad nikah belum boleh bersama sebagai suami-isteri
selagi mana sebelum di adakah majlis walimahtul urus.
Jemputan
Tetamu.
Walimatulurus
yang diadakan hendaklah dijemput jiran tetangga yang terdekat tanpa mengira
mereka itu kaya atau miskin, ada pertalian saudara atau tidak. Jemputan itu
selaras dengan tujuan untuk merapatkan hubungan sesama jiran tetangga.
Penglibatan
semua jiran dalam majlis walimatul urus diumpamakan seperti satu keluarga
besar. Semua orang berhak bersyukur dan bergembira dengan terlaksananya
perkahwinan tersebut.
Amalan
menjemput hanya mereka dari kelompok yang setaraf yakni golongan kaya hanya
menjemput golongan kaya, tidak mencapai matlamat mengapa majlis tersebut
digalak diadakan. Majlis demikian akan menyuburkan lagi sikap mementingkan diri
dan sombong di dalam masyarakat.
Sesungguhnya
majlis walimatul urus yang diadakan golongan kaya yang tidak menjemput sama
gologan orang miskin turut serta adalah majlis tidak diberkati.
Perkara ini
dijelaskan Rasulullah dalam sebuah hadis bermaksud: "Seburuk-buruk makanan
ialah makanan dari majlis walimatul urus yang hanya dijemput orang kaya sahaja,
orang fakir dan miskin tidak pula dijemput untuk makan bersama." (Hadis
riwayat Bukhari).
Memberi
sumbangan sampul surat berisi wang daripada tetamu kepada tuan rumah adalah
budaya melayu , budaya ini tidak dilarang selagi pihak tuan rumah tidak
mengharapkan balasan dan ikhlas menjemput tetamu datang kemajlis yang diadakan.
Jika ada orang miskin datang kemajlis yang di adakan tetapi tidak mampu memberi
sumbangan janganlah tuan rumah berasa kecil hati.
No comments:
Post a Comment